Real Time Marketing — Co to jest marketing czasu rzeczywistego?

Real Time Marketing — Co to jest marketing czasu rzeczywistego?

Real Time Marketing coraz częściej pojawia się wśród wielu opcji reklamy internetowej. Często podchodzimy do niego nieco z dystansem, nie wiedząc o nim wszystkiego. W tym tekście staramy się przedstawić wszystkie najważniejsze informacje dotyczące marketingu czasu rzeczywistego, a także podpowiadamy, jakie ma zalety i kiedy, warto na niego stawiać, jeśli chcemy reklamować się w Internecie.

Real time marketing — Co to takiego?

Real time marketing to inaczej marketing czasu rzeczywistego. Jest to jeden z rzadziej wykorzystywanych sposobów na reklamę internetową, który polega na wykorzystywaniu aktualnie panujących trendów, zaistniałych wydarzeń czy okoliczności do promowania naszej marki. Są one kanwą w reklamie, którą udostępniamy w przestrzeni publicznej. To właśnie aktualne wydarzenia mają przyciągać odbiorców do naszej reklamy.

RTM jest zatem wykorzystaniem przekazu reklamowego oraz nawiązaniem do aktualnego głośnego wydarzenia, które niedawno miało miejsce. W tym typie reklamy liczy się czas i jak najszybsze opublikowanie reklamy w Internecie. Aby mówić o marketingu czasu rzeczywistego, musimy ująć w reklamie głośne wydarzenie w miarę globalne lub lokalne, jeśli promujemy się w takiej społeczności, a także ciekawie powiązać je z naszą reklamą. Może być to parodia danego wydarzenia, fantastyczna kontynuacja, kąśliwe powiązanie, a nawet zdumiewające i oryginalne nawiązanie.

Reklama taka jako marketing czasu rzeczywistego powinna przykuwać uwagę odbiorców swoją oryginalnością, o którą w większości dba dane głośne wydarzenie. W tym typie marketingu powinniśmy wypuszczać reklamę do Internetu w jak najkrótszym czasie – nawet w ciągu kilku godzin od zaistnienia danego głośnego wydarzenia.

Real time marketing cechuje się również wiralnością, czyli rozprzestrzenianiem się wirusowym reklamy. Jako że jest to oryginalny i niecodzienny przekaz reklamowy wykorzystujący aktualne zdarzenia, liczymy w nim na to, że naszą reklamę będą rozprzestrzeniać między sobą odbiorcy. Jest to ważny element marketingu czasu rzeczywistego, na którym opiera się wręcz cała koncepcja. Dzięki wiralności i polecaniu oryginalnego przekazu reklamowego zyskujemy spory zasięg, a także rozgłos.

Podczas promowania się w taki sposób, głównie liczy się czas emisji. Musimy zatem regularnie śledzić najgłośniejsze wydarzenia i być przygotowani do szybkiej pracy reklamowej tuż po wystąpieniu takiego wydarzenia – niezależnie, kiedy to będzie. Taki marketing jest również głównie wykorzystywany jako dodatkowa uzupełniająca metoda reklamy internetowej, gdyż nie można się na niej opierać. Nigdy nie mamy pewności regularnego występowania głośnych wydarzeń globalnych, na podstawie których moglibyśmy się regularnie promować, a jest to podstawa wszystkich działań reklamowych w sieci.

Dobry przykład

Choć real time marketing może wydawać się skomplikowany z definicji, nie jest taki w praktyce. Jest bardzo prostym, przyjaznym i przystępnym sposobem reklamowym, który może zagwarantować nam dużą ilość odbiorców. Dobrym przykładem takiego działania jest głośne wydarzenie w postaci strzelenia trzech goli znanego piłkarza w jednym meczu. Gdy zdobędzie on hattrick'a możemy wykorzystać takie głośne wydarzenie do wypromowania naszej marki. Możemy zrobić to na różne sposoby, jak wspomnieliśmy powyżej. Możemy zaprezentować ofertę trzy plus jeden gratis, stworzyć parodię danego wydarzenia czy przygotować spot będący fantazyjną kontynuacją tego wyczynu piłkarza na boisku.

Podobnym nawiązaniem możemy poddawać dowolne głośne wydarzenia, które mają zasięg globalny i które odbiły się echem w przestrzeni publicznej. Im głośniejsze i znane dane wydarzenie, tym lepsza okazja do wypromowania naszej marki.

Dlaczego real time marketing jest tak skuteczny?

Dlaczego Real Time Marketing jest tak skuteczny?
Real Time Marketing co to jest i dlaczego jest tak skuteczny?

Mówiąc o real time marketingu, warto powiedzieć również, dlaczego jest on tak skuteczny. Dzieje się tak przede wszystkim, gdyż osoby słyszące o danym wydarzeniu w naszym przekazie reklamowym chcą sprawdzić, czy nie zawiera on dodatkowych informacji o danej sytuacji. Choć wydaje się to nieco dziwne, osoby, które zafascynowały się pewnym globalnym wydarzeniem, będą poszukiwały informacji na jego temat wszędzie – nawet w reklamach i zdecydowanie warto wykorzystać taką zależność.

Drugim powodem, dla którego real time marketing jest skutecznym sposobem marketingu internetowego, jest ciekawość. Wielu odbiorców będzie ciekawych, w jaki sposób nawiązaliśmy do tego głośnego wydarzenia, jak połączyliśmy go z reklamą i w jaki sposób wykorzystaliśmy dane głośne wydarzenie. Ciekawość jest bardzo silnym odczuciem, które nasi potencjalni odbiorcy chcą zaspokoić. Jeśli zatem będziemy pierwszymi markami, które zaprezentują tak oryginalną i ciekawą reklamę, z pewnością będziemy mogli liczyć na duże zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów.

Korzyści marketingu czasu rzeczywistego

Przede wszystkim marketing czasu rzeczywistego jest interesującym sposobem reklamowym. Nawiązanie takie jest zazwyczaj odbierane pozytywnie lub co najwyżej neutralnie. W przeciwieństwie do natarczywych i nudnych reklam banerowych użytkownicy są zaciekawieni naszym przekazem reklamowym, przez co lepiej po