Web usability - co to jest?

Web usability

Web usability inaczej użyteczność stron internetowych, to łatwość, z jaką użytkownicy mogą wchodzić w interakcje ze stroną internetową, aby szybko i bez frustracji znaleźć to, czego potrzebują. Jest to kluczowy czynnik decydujący o sukcesie Twojej witryny. Brak pozytywnego doświadczenia użytkownika może prowadzić do spadku zadowolenia klientów i spadku przychodów. Prostota i szybkość to dwa kluczowe elementy, które zapewnią przyjemne wrażenia użytkownika. Poniżej wyjaśnię Ci pojęcie użyteczności na stronach internetowych, czyli web usability co to jest i jak można wykorzystać dobre praktyki przekładające się na pożądane efekty.

Czym jest użyteczność?

Użyteczność jest generalnie kluczową cechą każdego produktu, usługi czy serwisu internetowego, wynikającą z jego jakości funkcjonalnej i składającą się z następujących elementów:

• umiejętność obsługi przy pierwszym zetknięciu się;
• umiejętność obsługi przy wielokrotnym korzystaniu;
• umiejętność przypominania sobie zasad działania;
• szybkość uczenia się zasad działania;
• umiejętność rozwiązywania problemów związanych z obsługą;
• satysfakcja z użytkowania;

Wykorzystanie tych elementów do pomiaru użyteczności produktu lub usługi może pomóc zapewnić użytkownikom pozytywne wrażenia, które zachęcają ich do ponownego korzystania czy też przekuć powyższe na zwiększenie konwersji, na której przecież najbardziej nam powinno zależeć.

Web usability - na czym polega użyteczność stron internetowych?

Czym jest projektowanie UX?
Web usability - co to jest web usability? - Ergonomia stron internetowych

Strona internetowa powinna być intuicyjnie zaprojektowana, z przejrzystą nawigacją i szybkim czasem ładowania. Ponadto użytkownicy powinni mieć możliwość łatwego skontaktowania się z kimś po drugiej stronie. Dostępność wsparcia w zdecydowany sposób zwiększa to zaufanie użytkowników i pozwala im na omówienie trapiących kwestii, złożenie zamówienia, zgłoszenie spostrzeżeń. Należy upewnić się, że witryna zapewnia przyjemne wrażenia użytkownika, tylko wtedy będziemy w stanie dotrzeć do właściwej liczby klientów realizujących cel, dla którego powstała strona internetowa.

Najważniejszą rzeczą przy opracowywaniu projektu strony internetowej dla lepszego doświadczenia użytkownika jest rozważenie procesu customer journey (ścieżki klienta, jaką musi przebyć użytkownik, aby dojść do właściwego i pożądanego przez nas celu). Postaw się na miejscu klienta i wypróbuj działania, które musi podjąć, aby uzyskać to, czego szuka. Jeśli strona internetowa wygląda atrakcyjnie wizualnie, ale jest trudna w nawigacji i użyciu, to w kontekście wywołania konwersji takiej jak zakup produktu, rezerwacja biletu, umówienie spotkania lub pobranie pliku ostatecznie staje się bezużyteczna.

Naszym celem zawsze powinno być sprawienie, aby klienci otrzymywali to, czego potrzebują, w sposób jak najszybszy i najprostszy. Strona internetowa powinna nie tylko wyglądać świetnie, ale powinna być wysoce funkcjonalna i zapewniać bezproblemowe wrażenia użytkownika. Krótko mówiąc, im bardziej użyteczna i funkcjonalna jest strona internetowa, tym większa będzie odnotowywana konwersja.

Poprawa pozycjonowania strony internetowej

Dzięki dobrej użyteczności skłonisz odbiorców do spędzenia większej ilości czasu na Twojej stronie (zwiększenie średniego czasu odwiedzin). Metryka ta jest bardzo ważna dla wyszukiwarek takich jak Google, które korzystnie pozycjonują strony internetowe, uzyskujące dobre wyniki w zakresie spędzanego czasu w witrynie. Poprawiając user experience (UX), zwiększasz również swoją widoczność w sieci, a co za tym idzie — otrzymujesz większą szansę na to, że klienci poznają Twoją ofertę lub usługi. W ten sam sposób wyszukiwarka Google uwzględnia tzw. bounce rate (który wzrasta, gdy użytkownik opuszcza stronę bez dokonania jakiejkolwiek interakcji). Atrakcyjna, łatwa i szybko działająca strona to większe prawdopodobieństwo, że dana osoba zwiększy współczynnik aktywności, a co za tym idzie, poprawią się jej pozycje na wyszukiwane hasła prowadzące do jej zawartości.

Zwiększone prawdopodobieństwo lojalności

Powinno się postrzegać strony internetowe w taki sam sposób, w jaki postrzegamy fizycznie działające sklepy. Sklep, w którym klient czuje się swobodnie i cieszy się z procesu zakupowego, będzie sklepem, który prawdopodobnie będzie odwiedzał wielokrotnie stając się przy tym stałym klientem. To samo dotyczy projektowanych stron internetowych. Poprzez web design i user experience można zwiększyć, a nawet zwielokrotnić liczbę lojalnych klientów. A jak już wspominałem w innych artykułach, lojalni klienci są bardzo cenni, ponieważ łatwiej jest nakłonić kogoś, kto już u Ciebie kupił, aby zrobił to ponownie, niż zdobyć nowych klientów.

Web usability w przypadku sklepów internetowych

Prosta i intuicyjna nawigacja wymaga wydajnej, bezpiecznej i łatwej w obsłudze bramki płatniczej. Wiele firm nie bierze tego pod uwagę przy doskonaleniu web usability, ale oprócz stron produktowych ważne jest również usprawnienie procesu płatności. Więcej niż kilku klientów nie kończy procesu zakupowego z powodu problemów na tym etapie. Zadbanie o każdy najmniejszy szczegół tego procesu zapewni wzrost przychodów i spadek porzucania koszyka.

Niejednokrotnie na zwiększenie lojalności i zmniejszenie liczby porzuconych koszyków wpływają również różnego rodzaju programy skłaniające Klientów do tego by powracać w celu uzyskania powtarzalnej korzyści. Mogą to być darmowe materiały, ale również programy lojalnościowe czy też programy cashback. Do takich można zaliczyć projekt CashBene, przy którego tworzeniu współuczestniczyliśmy. Dzięki rozwiązaniom zastosowanym w CashBene klienci sklepów mogą liczyć na szybką płatność i zwrot gotówki za dokonane zakupy.

Pomnażanie rekomendacji

Użytkownik zadowolony ze swoich doświadczeń na Twojej stronie będzie osobą, która poleci Twoją markę i Twoje produkty lub usługi innym potencjalnym klientom. Pamiętaj, że w dzisiejszych czasach proces zakupu nie jest po prostu transakcją, w której sprzedajesz w zamian za zapłatę. Dzisiejsi klienci szukają doświadczenia z Twoją marką, przekazu emocji i wrażeń. Dzięki atrakcyjnemu i intuicyjnemu projektowi serwisu i procesowi zakupowemu można osiągnąć znacznie lepsze efekty.

Zwiększona wiedza o klientach

Jeśli skłonisz użytkowników do spędzenia wystarczającej ilości czasu na Twojej stronie internetowej i wejścia z nią w interakcję, możesz opracować dość dokładną mapę, która odzwierciedla podróż użytkownika przez Twoją witrynę. Może to być bardzo przydatne, jeśli chodzi o wiedzę o tym, co najbardziej interesuje Twoich klientów, aby udoskonalić aspekty Twojej strony i uczynić ją jeszcze bardziej atrakcyjną, eliminując elementy, które nie przyciągają uwagi, włączając inne, które to robią, lub optymalizując istniejące.

Co wpływa na dobre web usability?

Oto, co możesz zrobić, aby poprawić doświadczenie użytkownika.

  1. Opracuj prosty, czysty i schludny projekt strony internetowej;
  2. Organizuj zakładki i treści w sposób logiczny poprzez intuicyjne menu;
  3. Stwórz stronę responsywną, czyli taką, którą można poprawnie oglądać z każdego urządzenia;
  4. Pokaż copy, które przekazuje wartościowe informacje, które zawiera słowa kluczowe i które pomaga użytkownikowi poruszać się po stronie;
  5. Popraw szybkość ładowania strony;
  6. Zadbaj o adresy URL, aby były przyjazne i nie zawierały dziwnych znaków, które generują niedziałające linki;
  7. Ułatw użytkownikom kontakt z Twoją marką w przypadku, gdy podczas interakcji napotkają na jakiekolwiek problemy lub będą mieli wątpliwości;
  8. Wyeliminuj wszystkie zbędne informacje;

Źródła:

https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Użyteczność_(informatyka)

Szymon Kapturkiewicz

autorem artykułu jest:

Szymon Kapturkiewicz

Jestem współtwórcą InterSynergy Software House, którego obszarem działań są technologie webowe i mobilne. W InterSynergy zajmuję się analityką biznesową, prowadzeniem warsztatów, w tym również kontaktami z Klientami. Każdą wolną chwilę poświęcam na rozwój w obszarach ekonomii i zarządzania projektami. Wspieram Klientów od strony zaplecza technicznego i doradztwie w zakresie rozwiązań sprzyjających zwiększaniu sprzedaży.

Powiązane wpisy