21 listopada 2022
Podstawą SEO marketingu jest wiedza na temat działania algorytmów Google, co ułatwia skuteczne pozycjonowanie. Co prawda algorytmy te są chronione przez internetowego giganta, jednak mamy do dyspozycji informacje, na podstawie których wiemy jak działa wyszukiwarka Google.
Algorytmy Google to zbiór zasad, którymi kieruje się przeglądarka podczas wyświetlania nam wyników. Oprogramowanie stara się dobrać najlepsze wyniki, pasujące do wpisywanej przez nas frazy. Algorytmy działają w sposób, który dobiera możliwie jak najlepsze treści dostosowane do użytkownika. Stąd też liczy się nie tylko wpisywana fraza, ale również lokalizacja, gdyż często w wynikach wyszukiwania dostajemy lokalne strony czy firmy.
Google stale wprowadza aktualizacje swoich algorytmów, aby skuteczniej eliminować strony słabej jakości, które nie zawierają przydatnej dla użytkowników treści. Każdy pozycjoner, SEO copywriter czy marketingowiec powinien wiedzieć jak działa wyszukiwarka Google, gdyż jest to skuteczne narzędzie do reklamy firmy.
W początkowym okresie Google działało na systemie o nazwie Pagerank, czyli rankingu stron. Algorytm ten był jednak łatwy do obejścia, co znacznie ułatwiało pozycjonowanie poprzez umieszczenie dużej ilości słabej jakości linków. Dopiero algorytm Panda sprawił, że przestała liczyć się sama ilość linków, a równie ważna stała się ich jakość. Przez to pozycjonerzy musieli zmienić strategie marketingowe i postawić na jakość publikowanych treści.
Algorytm Panda wprowadził zmiany takie jak rozpoznawanie dobrej jakości tekstów i nasycenia słów kluczowych, a także karanie za duplikację treści. Po wprowadzeniu tych zmian ilość publikowanych linków nie miała już tak dużego znaczenia jak ich jakość. Google postawiło na promowanie stron, które zawierają dobrej jakości artykuły, teksty zapleczowe czy przydatne i rozwinięte opisy produktów.
W pewien sposób zrewolucjonizowało to rynek marketingu internetowego i copywritingu z tym związanego. Samodzielne pozycjonowanie nie było już takie proste, gdyż trzeba było umieć tworzyć wysokiej jakości treści, dlatego też powstało wiele firm oferujących tego typu usługi. Z resztą do dziś z usług pozycjonerów korzysta sporo osób.
Kolejną zmianą, którą zdecydowała się wprowadzić firma Google był algorytm Pingwin. Miał on znacznie usprawnić działanie swojego poprzednika. Wciąż duży nacisk kładziony jest na jakość linków, a nie ich ilość. Zmieniło to oblicze link buildingu, który musi być umiejętnie prowadzony, aby był skuteczny. Pingwin zwraca uwagę na jakość treści, w których umieszczane są linki, ale również ocenia ich ilość. Pojawienie się zbyt dużej liczby linków w krótkim czasie jest odbierane za coś nienaturalnego, przez co na stronę nakładane są kary.
Dużo większą wagę mają linki dobrej jakości, które należy umieszczać w przydatnych dla użytkowników treściach, a także na dobranych tematycznie stronach czy blogach. Dodatkowo wraz z nowymi zmianami Google zwraca większą uwagę na dywersyfikację linków. Oznacza to, że linki powinny pochodzić zarówno z blogów, stron zapleczowych, ale również forów czy portali społecznościowych.
Wprowadzenie nowego algorytmu, którym jest Koliber, ułatwiło użytkownikom wyszukiwanie odpowiedzi na zadawane pytanie, gdyż dodane zostało okno z odpowiedzią. Od tej pory nie było konieczności wchodzenia na daną stronę, aby poznać odpowiedź na zadane pytanie. Dodatkowo Google większą uwagę zwraca na wyszukiwanie lokalne, a pozycjonowanie na frazy longtailowe stało się bardziej skuteczne.
Algorytmy przestały dzielić długie zdania na frazy składowe, co ułatwiło użytkownikom skuteczne wyszukiwanie konkretnych treści. Po kolibrze, pojawił się algorytm Gołąb, który jeszcze większą wagę przywiązywał do wyszukiwań lokalnych. Od tej pory nie było konieczności podawania nazwy miasta, gdyż Google miało dostęp do lokalizacji urządzenia.
Kiedy posiadanie smartfonów czy tabletów stało się normą, Google musiało dostosować się do nowej rzeczywistości. Nowa aktualizacja sprawdzała działanie strony na urządzeniach mobilnych, a ewentualne nieprawidłowości obniżały pozycję w wynikach wyszukiwania. Stąd też konieczna jest optymalizacja stron pod kątem urządzeń mobilnych, gdyż bez tego pozycjonowanie nie będzie skuteczne.
Algorytm Phantom skupia się głównie na wykrywaniu słabej jakości treści, spamowania linkami czy innych działań pozycjonerskich. Google ocenia wartość stron dla użytkowników i na tej podstawie przyznaje punkty w rankingu stron. Algorytm ten wykrywa sztuczne nasycenie fraz kluczowych w tekście, a także ich bezsensowne wstawianie. Od tej pory również umieszczanie zbyt dużej ilości reklam na stronie negatywnie wpływa na pozycję w wyszukiwarce. Google zwraca uwagę również na to czy reklamy zasłaniają tekst na stronie, co często ma miejsce na urządzeniach mobilnych.
Warto zaznaczyć, że są to tylko niektóre ze znanych algorytmów, jednak stanowią podstawę w pozycjonowaniu. Tym co rzuca się w oczy jest fakt, że Google skupia się na promowaniu treści przydatnych dla użytkowników i stara się oddzielić słabej jakości treści, które dawniej były tworzone do pozycjonowania.
Obecnie pozycjonerzy skupiają się na tworzeniu wysokiej jakości zaplecza pod SEO, dlatego też ceny za tego typu usługi są dość wysokie. Jednak wysoka cena gwarantuje wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Wszystkie tanie oferty to z reguły link building, który skupia się na ilości linków i tak też jest rozliczany. Decydując się na współpracę z pozycjonerem unikajmy modelu rozliczeń za wynik, gdyż wiele firm daje gwarancję top 10 w wynikach wyszukiwań. Jednak chęć zarobienia sprawia, że firmy oferujące sposób rozliczenia za wynik często stosują zabronione przez Google praktyki, aby strona szybko znalazła się na szczycie listy wyszukań.
Niestety w krótkim czasie strona wypozycjonowana w ten sposób może spaść na dół listy, a dodatkowo mogą zostać nałożone kary kiedy algorytm Google wykryje niedozwolone działanie. Zatem najlepiej rozliczać się szereg działań skupionych w formie abonamentowej, podpisując umowę na 6-12 miesięcy, gdyż jest to wystarczający czas na dostrzeżenie wyników pozycjonowania.
Jeżeli masz pomysł na rozpoczęcie działań SEO, albo budujesz już jakieś rozwiązanie i potrzebujesz konsultacji, zarówno technicznej jak i biznesowej — to zapraszam Cię do naszego Software House InterSynergy. Możesz skorzystać z darmowej konsultacji ze specjalistami, która może pomóc otworzyć Ci szerzej oczy na problemy z którymi się borykasz. Do czego gorąco namawiam, zwłaszcza, że wstępna konsultacja nic Cię nie kosztuje 🙂